Cégismertető | Elérhetőség
Újdonságok | Régi könyvek | Metszetek | Térképek | Képeslapok | Aprónyomtatványok | Antikvár könyvek | Új könyvek | Régiségek | Lakásdísz, lakáskultúra
Rendelés | Szállítás | Könyvespolc
Eddigi megrendelések | Előjegyzés | Hírlevél | Cikkek, írások
Régi könyvek | Metszetek | Térképek | Képeslapok | Aprónyomtatványok | Antikvár könyvek | Régiségek
Névmutató | Címmutató | Nyomdahelyek
 

Újdonságok
Régi könyvek
Metszetek
Térképek
Képeslapok
Aprónyomtatványok
Antikvár könyvek
Új könyvek
Régiségek
Lakásdísz, lakáskultúra
Keresés
Csak a készleten:
Régiségek, ritkaságok
Almanach, naptár, kalendárium, zsebkönyv
Bibliofilia, számozott könyvek
Bűnügy
Családtörténet
Dedikált, aláírt
Egyéb
Életrajz
Első kiadások
Erdély, székelyek
Erotika
Fantasztikus-irodalom
Filozófia
Földrajz
Folyóirat, újság
Gasztronómia
Szakácskönyv, cukrászat
Szőlészet, borászat
Gazdaság
Bányászat
Ipar
Kereskedelem
Közlekedés
Geológia
Helytörténet
Hobbi
Alpinizmus
Autó-motor
Bélyeggyűjtés
Foto
Hajó
Kártya, játék
Kertészet
Műgyűjtés
Numizmatika
Sport
Humor, anekdota
Idegen nyelvű könyvek
Irodalomtörténet
Irodalom
Irodalomtudomány
Magyar irodalom
Antológia
breviárium
dráma
elbeszélés
kritika
Népi írók
novella
regény
színmű
tanulmány
vers
Világirodalom
Jog
Judaika
Könyvészet
Lexikon, enciklopédia
Mese, ifjúsági és gyermekkönyvek
Mezőgazdaság, biológia
Állatvilág
Erdőgazdaság
Kertészet
Növényvilág, botanika
Miniatűr könyv
Műszaki könyvek
Művelődéstörténet
Művészettörténet
Művészet
Építészet
Fényképészet
Festészet
Iparművészet
Népművészet
Színészet
Szobrászat
Zene
Néprajz
Nyelvészet
Oktatás
Szótár
Tankönyv
Orvosi
Politikai
Pszihológia
Régészet
Régi nyomtatványok
Sajtó
Spiritizmus
Szabadkőművesség
Szociológia
Szórakoztató irodalom
Társadalom
Térképészet
Térképpel illusztrált könyv
Természettudományok
Csillagászat
Fizika
Geológia
Kémia
Matematika
Töredék kötetek
Történelem
Egyetemes
európai
világtörténet
Hadászat, hadtörténet
Magyar
őstörténet
árpádház
középkor és kora újkor 1307-1703
Rákóczi és kora
felvilágosodás kora
reform kor
1848-49
kiegyezés kora
monarchia
első világháború
1919-1940
második világháború
1945 után
1956
Útikönyv, útikalauz
Útleírás
Vadászat, horgászat, halászat
Vallás
Buddhizmus
Egyéb
Egyetemes
Egyházi jog
Hinduizmus
Kereszténység
biblia
Mohamedán
Teológia
Zsidó

antik könyv, antikkönyv, régi könyv, használt könyv, metszet, képeslap, térkép, biblia, szótár, naptár, antikvárium, régiség, antik irodalom, régikönyv, régi képeslap, régi térkép, aprónyomtatvány, papírrégiség


A honlap a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium támogatásával valósult meg.

Ön a 74224672. látogatónk.


Kedves Vásárlóink,

átvételi helyszín: XIII. kerület. Tüzér u 1.
TELEFONSZÁM VÁLTOZÁS!!!

SZÁLLÍTÁS MPL futárszolgálattal:

átutalással: 1300 Ft
utánvéttel: 1600 Ft










Régi könyvek

     

Az I. cs. kir. szab. Duna-gőzhajózási társaság alkalmazottjai takarék-szövetkezetének Jelentése az 1907. évről.


Szerkesztő :
Kiadva : 1908
Kiadás helye : Budapest, Nyomatott Heisler J. kő- könyvnyomdájában
Kiadó :
Oldalszám : 19 p + [16]
Állapot : Kiadói papírborítóban.
Méret : 215 mm
Nyelv : magyar, német
Azonosító : 91968
Kategória : Hajó / Gazdaság / Közlekedés / Idegen nyelvű könyvek / Társadalom

Ár: 3.000 Ft

Leírás

Dunagőzhajózási (I. cs. és kir. szab.) társaság

1823 ápr. 11. kaptak Andrews és Prichard angol hajóépítők kizárólagos szabadalmat az osztrák tartományokban javított rendszerü gőzhajóikkal való hajózhatásra, amelynek alapján részvénytársaság alapítását tervezték 200 darab 500 frtos részvénnyel. A részvénytársaság bécsi székhellyel megalakult s 1830 szept. 1. 15 évre kizárólagos szabadalmat kapott Ausztriára, 1831 ápr. 22. pedig a magyar korona tartományaira is, a fentnevezettekkel pedig gép- és hajórendszerük szabadalmának átengedése iránt megegyezett. Az első gőzhajó, a «Franz I.» 1830 szept. 4. tette meg első próbautját a Dunán Bécsből Budapestre 14 óra 15 perc alatt. A következő évben e gőzös az Al-Dunára Moldováig is lement, közben Bécstől Budapestre és Zimonyba tett utakat. A kezdet ezen szerény keretén Széchenyi István gróf érdeklődő közbelépése kezdette meg a bővítést. 1832 jan. 7. a társulathoz intézett levelében azt veti fel, hogy több hajót kellene beszerezni és a szabadalmat 50 vagy 99 évre kieszközölni, sürgetésére számos magyar főur tömegesen vásárolt részvényeket. Másfelől mint királyi biztos a hajózás utjának egyengetésén, az al-dunai szabályozási munkálatok előkészítésén fáradozott. Ösztönzésére a «Franz I.» a Tiszát is felkereste 1833 szept. 1., ő maga ment azzal Török-Becséig. Még ebben az évben a második gőzös, a «Duna» (később Argó-ra keresztelték) elkészült s az a Tiszán Szegedig ment és a Szávában is megfordult. 1834. a harmadik gőzös (Pannonia) is elkészült s ebben az évben az al-dunai zuhatagokon és a Vaskapun keresztül az első kisérleti utat tették. Az «Argó» egész Galacig lement, ebben az évben egy tengeri gőzöst is szereztek be s azzal Odesszáig és Konstantinápolyig kezdtek közlekedni. 1835. a társulat az ó-budai szigetet a hajó téli kikötője és hajóépítő-telep s műhelyek berendezése céljából megszerezte. Az első forgalmi kimutatás 1835-ről maradt fen, e szerint volt a társulatnak 735 000 frt részvénytőkéje, 1 tengeri és 5 folyami gőzöse (1 építés alatt) összesen 296 lóerővel, szállítottak 17 727 utast, 2158 tonna árut, fizettek a részvények után 2,5% osztalékot.

A tengeri hajójáratokat a társaság 1844. megszüntette, hajóit és berendezéseit az osztrák Lloyd-nak adván át 560 000 frtért. Egyidejüleg azonban megkezdette a vonatatásra alkalmas áruszállítóhajók építését. 1845. 4 200 000 frtnyi részvénytőkéje, 32 gőzöse 2442 lóerővel, 47 uszályhajója volt, 439 875 utast, 57 735 tonna árut szállított. Forgalma mindinkább fejlődött s a vállalat békés gyarapodásnak örvendhetett időközben meghosszabbított kizárólagos szabadalmának védelme alatt. 1853. megszerezte a pécsi kőszénbányákat 1761 hektárnyi területtel, melyeket szárnyvasutakkal kötött később össze a mohács-pécsi vasuttal, melyet szintén ő épített s ma is az ő tulajdona. Az 1856. évi párisi szerződés, illetve az 1857. évi Duna-hajózási okmány azonban a hajózás terén minden kizárólagos szabadalmat megszüntetvén, csakhamar nyilvánulni kezdett a Duna magyar szakaszán a verseny már az ötvenes évek végén. Ettől kezdve a társaság már nem egyedüli, de mindig a legnagyobb a magyar vizeken hajózó vállalatok között, sőt az egész Dunán és a kontinensen is. Üzeme kiterjed a Dunán Regensburgtól a torkolatig, sőt a Fekete-tengeren át Odesszáig és Batumig, a Tiszán Szolnoktól, a Dráván Légrádtól, a Száván Sziszektől, a Begán Temesvártól, e vizek egész hosszában közlekednek hajói s az utóbbi időben létesült m agyar államvasuti hajózási vállalattól és a révátkelésektől eltekintve, az összes személyszállító hajójáratokat ő tartja fen. Jelenleg, az 1892. évi záró kimutatás szerint, van a társaságnak összesen 189 gőzhajója 72 112 indic. lóerővel, 766 áruszállító vas uszályhajója mintegy 280 000 tonnányi hordképességgel, 316 állomást tartott fenn, 160 állandó rendes ügynökséggel, szállított 3 271 352 utast és 1 830 374 tonna különféle árut.

Forrás: Pallas Nagylexikon






E-mail cím :
Jelszó :
Elfelejtette a jelszavát?


Újdonságok


Mérlegen
Fodor József

Kiadva: 1945
1.900 Ft


Szárny és piramis
Nagy László

Kiadva: 1980
2.000 Ft


Dr. Oetker rezepte

Kiadva: é.n.
1.500 Ft




Toplista

Idvesseges Beszélgetések, Némelly válogatott Szent Irásbéli hellyekrúl.
Otrokocsi [Fóris Ferenc], Francisc(us) Foris

Kiadva: 1683
195.000 Ft





 

 

 

 

 
Az Antikvárium adatvédelmi elvei :: GYIK :: Linkek :: Sitemap